Recent hadden we een geweldige Mach3Builders partnerdag waarbij vriend Wouter een schat aan nieuwe functies voor de sites en shops onthulde. Natuurlijk werd er ook gelachen die dag, waarbij de rode draad het woord WordPress was. Wonderlijk om te zien [horen in dit geval] dat wanneer het woord WordPress viel, de zaal [een samenstelling van best belezen mensen] in de lach schoot. Waarom? Hoe komt het dat dit zo diep zit bij 'ons'? 'Ons' staat in dit geval voor vormgevers.
Ik kan het heel eenvoudig uitleggen. Wanneer je in de backend zit en je ziet een knipperend icoon zeggen dat er '27 plug ins moeten worden geüpdate' én dat je WordPress vriend zegt 'dat kun je niet zomaar doen want straks gaat je website offline', hoe moet je daarop reageren? Schreeuwend? Uit het raam springend?
Ik koos voor berusting en negeer sindsdien alle lofredes. Het zal heus fantastisch zijn maar ik kan het niet [ja, daar begint het al mee]. Ik krijg er de kriebels van. Van de backend dan, de sites an sich zien er natuurlijk goed uit. Maar het is dus de voor mij niet intuïtieve achterkant.
Wij vormgevers zijn simpele mensen. Daarom werken we ook met Apple, inderdaad, sinds de jaren 80. Simpelweg omdat elke keer als ik met een Samsung fan praat, deze zegt 'ik werk met Samsung omdat ik alles wil kunnen aanpassen' [waardoor je dezelfde app 4 [vier] keer geïnstalleerd krijgt op je telefoon, dat terzijde]. Wij vormgevers willen dat niet. We willen gemak. Eenvoud.
Het is zelfs zo erg dat ik elk jaar wel één of twee keer benaderd wordt door een relatie om hun Wordpress site [voor best veel geld] te onderhouden. En dat ik op basis daarvan 'nee' verkoop [in ieder geval verkoop ik toch iets]. Het is overigens wel zo dat dit niet mijn zure mening is gebaseerd op luiheid en onkunde mijnerzijds, ik heb het ook veel studenten gevraagd en collega's, iedereen herkende zich in mijn donkere gebral vol vooroordelen.
Ook wanneer je een mail krijgt via een relatie met een WordPress site, het regelmatig gebeurt dat die relatie 'WordPress' heet. Om over het FavIconnetje [geen goed Nederlands], wat iedereen vergeet aan te passen, nog maar niet te spreken. Nu hou ik op.
Maar zeg nou zelf, kijk eens naar mijn screenshot; dit [beeld] is toch niet sexy? En dat wachtwoord, proberen mag maar 'Je gekozen wachtwoord' is het niet, heus niet.